COVID-19 hjælpepakker til erhvervslivet
Regeringen har lanceret en række hjælpepakker, der skal holde hånden under erhvervslivet i forbindelse med den verserende COVID-19 pandemi.
Download oversigten over de forskellige hjælpepakker HER , og læs hvorvidt du og dit firma kan anvende dem.
Modtag oversigten
PS: Vi udsender nye versioner ved ændringer og opdateringer.
Regeringens hjælpepakker i forbindelse med COVID-19 omfatter bl.a. disse 8 særlige støtte- og kompensationsordninger til erhvervslivet:
Giver ret til lønkompensation for hjemsendte medarbejdere.
Giver ret til støtte ved mere end 30 % omsætningsnedgang.
Kompensation for husleje, renter og andre faste udgifter.
A-skat, AM-bidrag, B-skat og moms udskydes til senere.
Ved COVID-19 eller karantæne opnås refusion fra 1. sygedag.
Få kompensation for tabte indtægter ved aflyste arrangementer.
Den kontracykliske kapitalbuffer frigives, så udlån ikke indskrænkes.
Staten garanterer op til 70 % på udlån ved omsætningstab > 30 %.
Brug for hjælp til at:
Eller har du brug for et hurtigt svar på et hjælpepakke-relateret spørgsmål?
Denne hjælpepakke giver firmaet en kompensation på mellem 75 og 90 % af lønudgifterne til hjemsendte medarbejdere, der ikke kan arbejde. Det kræver dog, at medarbejderne modtager fuld løn, og at du ikke afskediger nogen som følge af COVID-19 hjemsendelsen.
Ordningen kræver også, at medarbejderne anvender overskydende eller 5 feriedage fra næste ferieår, tager 5 dages afspadsering eller 5 dage uden løn.
Ordningen kræver dokumentation i form af attest på, at medarbejderen har været hjemsendt samt efterfølgende revisorattest på hjemsendelse og omkostninger.
Denne hjælpepakke giver firmaet en kompensation på mellem 75 og 90 % af lønudgifterne til hjemsendte medarbejdere, der ikke kan arbejde. Det kræver dog, at medarbejderne modtager fuld løn, og at du ikke afskediger nogen som følge af COVID-19 hjemsendelsen.
Ordningen kræver også, at medarbejderne anvender overskydende eller 5 feriedage fra næste ferieår, tager 5 dages afspadsering eller 5 dage uden løn.
Ordningen kræver dokumentation i form af attest på, at medarbejderen har været hjemsendt samt efterfølgende revisorattest på hjemsendelse og omkostninger.
Som firma, forretning eller restaurant kan du få en kompensation på op til 80 % af de faste udgifter til f.eks. husleje, renter, leasing og andre kontraktbundne udgifter.
Kompensationen udbetales efter en trappemodel, hvor du får fuld kompensation, hvis lukningen er påbudt i forbindelse med regeringens COVID-19 tiltag. Er det ikke tilfældet, afhænger kompensationen af, hvor stor nedgangen i din omsætning har været.
Der kræves dokumentation i form af en revisorpåtegnet opgørelse samt en tro- og loveerklæring.
Viser det sig, at omsætningen falder mindre end forventet, kan du blive krævet tilbagebetaling af kompensationen i forhold til den faktiske omsætningsnedgang.
Som en del af regeringens hjælpepakke til erhvervslivet i forbindelse med COVID-19 pandemien udskydes betalingen af moms og skat på følgende måde:
HUSK: Selv om det kan være en hjælp lige nu, kan især momsindbetalingerne lægge beslag på en god del af firmaets likviditet på et senere tidspunkt.
Skyldes medarbejderes eller egen sygemelding COVID-19 eller karantæne i forbindelse med dette, kan firmaet få lønrefusion allerede fra første sygedag.
Overstiger medarbejderens sygefravær derved mere end 22 uger i de sidste 9 måneder, har denne forlænget ret til sygedagpenge frem til foreløbig 9. juni 2020.
Derved er både firma og medarbejdere bedre stillet i forbindelse med COVID-19 relaterede sygemeldinger.
I forbindelse med de særlige regler for offentlige forsamlinger vil du kunne få kompensation for både tabte indtægter ved aflysning af arrangementer samt for merudgifter ved udskydelse af arrangementet.
Der stilles dog særlige krav til arrangementets størrelse med hensyn til antal deltagere.
Var arrangementet målrettet mod deltagere med særlig risiko i forbindelse med COVID-19 smitte, halveres kravet til antallet af deltager.
Den kontracykliske kapitalbuffer blev indført på international plan efter den forrige finanskrise for at ruste den finansielle sektor bedre til kommende økonomiske kriser.
Den kontracykliske buffer kan frigives ved sådanne kriser, hvor der er er overvejende sandsynlighed for en realøkonomisk nedgang, der normalt vil svække både privates og erhvervslivets adgang til kreditter og lån.
Derved kan den finansielle sektor opretholde en passende kreditgivning, så økonomien ikke kommer under så stort et pres.
Som reaktion på COVID-19 pandemien valgte erhvervsministeren at frigive hele den kontracykliske kapitalbuffer på 200 mia. kr. pr. 12. marts 2020.
Som en ekstra hjælp kan dit firma nu få en statsgaranti på op til 70 %, hvis du har behov for at låne på grund af et allerede opstået eller forventet omsætningstab på mere end 30 %.
Reglerne gælder indtil videre kun for store virksomheder, men forventes også vedtaget for små og mellemstore virksomheder.
COVID-19 pandemien og de tiltag og restriktioner, som er indført i forbindelse med denne, er nyt land for alle. Derfor sker der løbende ændringer, lige som der hele tiden kommer nye tiltag og hjælpeordninger til i takt med at behovet bliver identificeret.
Vil du gerne holdes orienteret om hjælpepakkerne og modtage vores opdaterede oversigt over regeringens tiltag? Så angiv din e-mailadresse herunder. Så sender vi den nyeste version af oversigten.