For bare få år siden stødte du ikke på personer med titlen “Digitaliseringskonsulent”, men i dag ser du flere og flere med denne titel – men hvad dækker den over og er der forskel på dem?
Digitalisering er på alles læber og flere virksomheder begynder, at få implementeret digitale arbejdsgange i et forsøg på, at blive mere effektive og spare ressourcer. Det er dog typisk de større virksomheder, der er gået i gang med digitalisering, da de har kompetencerne til det. De små og mellemstore virksomheder har ikke haft den nødvendige viden og kompetencer til, at få implementeret digitale arbejdsgange i hverdagen og det har tidligere været meget omkostningstungt.
Men nu er det også muligt for mindre virksomheder, at komme i gang.
Digitaliseringsbølgen har nemlig skabt digitaliseringskonsulenter indenfor mange forskellige områder og du behøver ikke ansætte din egen digitaliseringsekspert – du kan blot hyre en på time-/projektbasis.
Vi har vores egen konsulent (Kristian Konradsen), der arbejder med at optimere bogholderier. Han arbejder faktisk ikke med andet og har således stor erfaring og kan hurtig skabe resultater. Han har efterhånden set på 100+ bogholderier og alle disse erfaringer kan bruges til dit bogholderi.
Ved at have stor kendskab til de digitaliseringsværktøjer, der findes og de nye der kommer på markedet, kan han hurtigt finde frem til, hvilke løsninger, der passer til lige netop dit bogholderi.
Derfor er det helt ligegyldigt om det kun er dig i virksomheden, der er 2 ansatte eller 50 – alle kan komme i gang med digitalisering og få automatiseret en eller flere arbejdsgange.
Du kan læse mere om Kristian her.
Skal jeg optimere og digitaliser dit bogholderi?
Udbuddet af digitaliseringsopgaver overstiger mange gange antallet af digitaliseringskonsulenter og det har presset lønniveauet op og du skal regne med lønudgifter på 50-60.000 kr. i løn pr. måned. Du skal altså have mange og store digitaliseringsprojekter før det kan betale sig, at have din egen interne digitaliseringskonsulent.
Det er også derfor det typisk kun er de helt store virksomheder, kommuner og andre offentlige virksomheder, der ansætte digitaliseringskonsulenter. I en kommune vil der være mange forskellige projekter konsulenten kan kaste sig over og kører ikke træt i ensformige opgaver.
Du kan ikke bare vælge den første konsulent du støder på. Du er nødt til, at finde en, der arbejder indenfor det område, som du har brug for hjælp til.
Vores egen konsulent arbejder f.eks. kun med optimering af processer i administrationen og mest med optimering af bogholderier. Han ser på arbejdsgangene og finde ud af, hvilke der kan gøres mere effektive og om de kan udskiftes med software.
Andre konsulenter kan stå for dit udviklingsprojekt – implementering af ESDH, software dokumentation, tekniske beskrivelse osv. Det er derfor vigtigt, at finde en, der har erfaring med lige netop det problem/projekt i står med.
Folk med erfaring indenfor it og procesoptimering søger hen som eksterne konsulenter i nye eller allerede etableret konsulenthuse – som ved revisionsfirmaet Kvist & Jensen, hvor de har ansat en digitaliseringskonsulent til, at hjælpe deres kunder med, at blive mere digitale. På den måde kan udgifterne holdes nede og du kan hyre en konsulent i de timer du har brug for eller når der opstår nye projekter.
Det er ikke kun ved revisionsfirmaer du støder på freelance digitaliseringskonsulenter, da det kommer meget an på de områder konsulenten arbejder med. Der er således også freelance digitaliseringskonsulenter ved forskellige IT- og udviklingshuse. Det kan være, at du vil optimere arbejdsgangene mellem to IT systemer og har brug for API udvikling, udarbejdelse af kravspecifikation og her kan du også støde på IT folk med titlen.
Titlen bruges altså indenfor en lang række brancher, men fælles for dem alle er, at det er personer med kompetencer indenfor digitalisering og på en eller anden måde kan optimere processerne i din virksomhed.
Du skal være velkommen til, at kontakte vores digitaliseringskonsulent, Kristian Konradsen på 42 14 81 52 , eller udfyld formularen herunder. Så kontakter vi dig og aftaler nærmer.